Bu yılki WWDC tamamen AR ile ilgili. Apple’ın yazılımı genel olarak çok iyi. Şirket odağını her zamankinden daha fazla platforma yaymış olsa bile -macOS ve iOS ve iPadOS ve tvOS ve watchOS ve Apple’ın belki de bir gün gelecek olan arabası ve neredeyse kesinlikle yakında çıkacak olan AR / VR için geliştirdiği yazılım ne olursa olsun kulaklık – bu platformlar mükemmel olmaya devam etti. Apple Haritalar tarzı bir fiyaskoya uğramayalı epey oldu; Apple’ın şu anda yaptığı en büyük hatalar, Safari URL çubuğunu ekranın yanlış kısmına yerleştirme düzeyinde çok daha fazla.
Tüm bu başarı ve olgunluğun doğurduğu şey, Apple’ın yazılımının bittiği ya da en azından çok yakın olduğu duygusudur. Son birkaç yılda, şirketin WWDC’deki yazılım duyuruları, birkaç büyük değişiklikle birlikte, neredeyse yalnızca yinelemeli ve eklemeli olmuştur. Örneğin, geçen yılki büyük iOS duyuruları, FaceTime’da bazı yaşam kalitesi iyileştirmeleri ve Apple Cüzdan’da çalışan bazı yeni kimlik türleriydi. Aksi takdirde, Apple çoğunlukla yeni ayar menüleri çıkardı: bildirimler için yeni kontroller, Odak modu ayarları, gizlilik araçları – bu tür şeyler.
Bu kötü bir şey değil! Apple’ın yazılım işinde en hızlı takipçisi olması ve diğer herkesin yazılım hakkındaki yeni fikirlerini son derece hızlı uyarlaması ve cilalaması gerçeği de değil. Apple’ın cihazları, her yerde bulabileceğiniz kadar özelliklerle dolu, uzun ömürlü, kararlı ve kullanışlıdır. Çok fazla şirket sebepsiz yere her şeyi her zaman yeniden icat etmeye çalışır ve sonunda var olmadıkları yerde sorunlar yaratır. Apple, acımasız verimli bir makine olmasa bile hiçbir şey değildir ve bu makine, cihazlarının oluşturduğu her pikseli bilemek için çok çalışıyor.
Ancak teknolojide Apple’dan daha fazlasını talep edecek bir dönüm noktasındayız. AR ve VR’nin Apple’ın bir sonraki büyük şeyi olduğu, akıllı telefondan sonraki sözde dünyayı sarsan büyük endüstri olduğu artık oldukça açık. Apple’ın WWDC’de bir kulaklık sergilemesi pek olası değil, ancak artırılmış ve sanal gerçeklik hayatımıza daha fazla girdikçe, teknolojiyi nasıl deneyimlediğimiz ve teknolojiyle nasıl etkileşim kurduğumuzla ilgili her şeyin değişmesi gerekecek.
Apple, elbette AR’yi yıllardır gösteriyor. Ancak tüm gösterilen demolar, kameranın diğer tarafında görebileceğiniz veya yapabileceğiniz şeyler. AR cihazlarının nasıl çalışacağını ve bunları nasıl kullanacağımızı düşündüğü konusunda şirketten çok az şey gördük. Giriş cihazları hakkında çılgına dönmeyi seven şirketin, birkaç yeni cihaza ve buna uygun yeni bir yazılım paradigmasına ihtiyacı olacak. Bu yıl WWDC’de göreceğimiz şey bu.
Geçen yıl, Apple’ın iPhone’unuzla bir kağıt parçasının fotoğrafını çekebileceğinizi ve sayfadaki herhangi bir metni otomatik olarak tarayıp tanıyacağını gösterdiğini hatırlıyor musunuz? Canlı Metin, baştan sona bir AR özelliğidir: gerçek dünyadaki bilgileri anlamak ve kataloglamak için telefonunuzun kamerasını ve AI’yı kullanmanın bir yoludur. Tüm teknoloji endüstrisi geleceğin bu olduğunu düşünüyor – Google’ın Haritalar ve Lens ile yaptığı ve Snapchat’in lensleri ve filtreleriyle yaptığı şey bu. Apple’ın Canlı Metin’in geldiği yerde çok daha fazlasına ihtiyacı var.
“Telefonunuzu telefonunuzun içinde kaybolmadan kullanın” bu yılki WWDC’de olası bir tema
Basit bir UI perspektifinden, AR’nin ihtiyaç duyacağı tek şey, bilgi almak ve görevleri yerine getirmek için çok daha verimli bir sistemdir. Hiç kimse, her altı dakikada bir Apple Music reklamları ve haber bildirimleri gönderen AR gözlükleri takmayacak, değil mi? Ve tekil dikkatinizi gerektiren tam ekran uygulamalar giderek geçmişte kaldı.
Bunun neye benzeyeceğine dair bazı ipuçları alabiliriz: “Telefonunuzu telefonunuzun içinde kaybolmadan kullanın” bu yılki WWDC’de bir tema olacak gibi görünüyor. Bloomberg’den Mark Gurman’a göre, telefonunuzun kilidini açmanıza gerek kalmadan faydalı bilgiler gösteren bir iOS kilit ekranı görebiliriz. Daha göz alıcı bir iPhone, harika bir fikir ve insanların hava durumunu kontrol etmek için telefonlarını açmasını ve sadece üç buçuk saat sonra kendilerini bir TikTok deliğinin derinliklerinde bulmasını engellemenin iyi bir yolu gibi görünüyor. Aynı şey, bir uygulama açmak zorunda kalmadan temel görevleri yapmanıza izin verecek olan “etkileşimli widget’lar” için de geçerli. Ve Odak modu bazı söylentilere göre iyileştirmeler alırsa – ve özellikle Apple Odak modunun kurulumunu ve kullanımını kolaylaştırabilirse – telefonunuzda gerçekten yararlı bir araç ve AR gözlükleriniz için tamamen önemli bir araç olabilir.
Ayrıca Apple’ın tüm ekosistemini daha kullanışlı hale getirmek için hem yaptıkları hem de nasıl yaptıkları açısından cihazlarını birbirine daha da yakınlaştırmaya devam etmesini beklerdim. Apple’ın M çipinde çalışan neredeyse eksiksiz bir Mac ve iPad serisiyle – ve belki de uzun zamandır beklenen Mac Pro nihayet ortaya çıkarsa WWDC’den sonra tam bir satır – cihazların daha fazla DNA paylaşmaması için hiçbir neden yok. Şubat ayına kadar yayınlanmasa da muhtemelen iOS 15’in en heyecan verici duyurusu olan Universal Control, Apple’ın birçok ekranına bir ekosistemin parçası gibi davranmasının nasıl göründüğüne güzel bir örnek. İOS 16, iPad’e gerçek serbest biçimli çoklu görev getiriyorsa (ve oğlum, umarım yapar), klavye yuvasındaki bir iPad temelde bir Mac’tir. Apple bu yakınlıktan kaçınırdı; şimdi, onu kucaklıyor gibi görünüyor. Ve tüm bu cihazları nihayetinde bir çift AR gözlüğüne eşlik eden ve aksesuar olarak görüyorsa, işi iyi yapmak için hepsine ihtiyacı olacak.
Apple’ın en son gadget’ları nasıl kullandığımız hakkında gerçekten yeni bir fikri olduğu zaman, iPhone piyasaya sürüldüğünde 2007’deydi. O zamandan beri endüstri, çoklu dokunmanın temellerinden gerçekten kopmadan iyileştirme ve ince ayar yaparak evet ve yolunda ilerliyor. Ancak AR bunların hepsini kıracak. Başka türlü çalışamaz. Bu nedenle şirketler, nöral arayüzler üzerinde çalışıyor, mükemmel hareket kontrolünü sağlamaya çalışıyor ve çevrilmiş metinlerden haritalara ve oyunlara kadar her şeyi yüzünüzün önündeki küçücük bir ekranda nasıl görüntüleyeceğinizi bulmaya çalışıyor. Meta zaten en iyi fikirlerini gönderiyor ve satıyor; Google, Lens özellikleri ve cızırtılı videolar şeklinde çıkıyor. Şimdi, Apple’ın dünyaya bir AR geleceğinin nasıl çalıştığını düşündüğünü göstermeye başlaması gerekiyor. WWDC 2022’nin hikayesi kulaklıklı veya kulaklıksız olacak.
Square, Apple’ın Tap to Pay için beta testi desteğine başlayacak