Dünya Fotoğraf Organizasyonu, 2022 Sony Dünya Fotoğrafçılık Ödülleri için Profesyonel yarışmada finalist olan ve kısa listeye kalan fotoğrafçıları duyurdu.
Bu yıl 15’inci kez dağıtılan ödüllerin Profesyonel yarışma kategorisinde, teknik beceri ve güncel konulara yönelik orijinal yaklaşım anlamında dikkate değer bulunan eserler ödüllendirilecek. 2022 Ödülleri kapsamındaki yarışmaya, 211 ülkeden 340 bini aşkın görsel ile başvuru yapıldı ve ödüllerin tarihindeki en yüksek katılımla, 156 binin üzerinde fotoğraf, Profesyonel yarışmaya dahil edildi.
2022 Sony Dünya Fotoğrafçılık Ödülleri’nde her bir kategori için finale kalan üç fotoğrafçı ve projeleri şöyle:
MİMARİ & TASARIM
Javier Arcenillas (İspanya) Nur-Sultan adlı projesinde Kazakistan’ın başkentinin dikkat çekici ve eksantrik mimarisine dair bir dizi fotoğraf sunuyor. Yun Chi Chen (Tayvan), Blueprint adını taşıyan projesinde dijital post prodüksiyon teknikleri kullanarak geleneksel mimari plan ya da siyanotip süreçlerini taklit ederek çok katmanlı fotoğraflar oluşturuyor. Domagoj Burilović (Hırvatistan), Dorf adlı projesinde, 19’uncu yüzyılda zenginleşen Slavonya bölgesindeki ormanların ve orman arazilerinin kötüye kullanımı sonrası doğanın evleri ironik biçimde geri almasını ifade etmek üzere fotomontaj tekniğini kullanıyor.
YARATICILIK
Raphaël Neal (Birleşik Krallık)’ın New Waves projesi, iklim değişikliği sahnelerini genç insanların portreleriyle yan yana getiriyor; ortaya çıkan diptik (iki bölümlü eser), yıkıcı sonuçlardan en çok etkilenecek olanların deneyimine dikkat çekiyor. Sarah Grethe’ın (Almanya) Sometimes the Sky Above us is Open projesi, fotoğrafçının, annesinin güney Almanya’daki memleketine yaptığı yolculuk boyunca kurmaca portreler ve natürmort fotoğraflar aracılığıyla ilişkilerini keşfetmesini takip ediyor. Alnis Stakle’ın (Letonya) Mellow Apocalypse projesi, müzeler, bilim kurumları ve imaj bankaları gibi açık kaynaklı koleksiyonlardan görselleri kullanarak apayrı unsurların çakışıp çarpıştığı muazzam detaylı kolajlar ortaya koyuyor.
BELGESEL PROJELER
Fabian Ritter’in (Almanya) The Long Days of Hanau projesi, 19 Şubat 2020’de kentteki ırkçı saldırıların ardından Almanya’nın Hanau kentindeki toplumun durumunu belgeliyor. Ünlü foto muhabiri Jan Grarup’un (Danimarka) The Children of the Financial Collapse in Venezuela projesi, Kolombiya’daki Venezuelalıların içinde bulunduğu çaresizlik ve derin yoksulluk manzaralarını betimliyor. Tanınmış haber fotoğrafçısı Win McNamee’nin (ABD) Insurrection projesi, Trump destekçilerinden oluşan bir güruhun 6 Ocak 2021’de Amerikan Kongre Binası’na yaptığı baskını ve binaya girmeye çabalarlarken ortaya çıkan çarpıcı sahneleri gözler önüne seriyor.
ÇEVRE
Shunta Kimura’nın (Japonya) Living in the Transition projesi, Bangladeş’te yerel halkın nehir erozyonu, toprak kaymaları ve artan tuzluluk seviyeleri gibi etkileriyle giderek daha çok boğuşmak zorunda kaldığı iklim değişikliğinin etkilerini araştırıyor. Nemo’s Garden projesinde Giacomo d’Orlando (İtalya), gıda üretiminde alternatif ve sürdürülebilir yöntemler bulmaya yönündeki yakıcı ihtiyaca olası bir çözüm getirebilecek dünyanın ilk su altı serasını belgeliyor. Ünlü fotoğrafçı Gideon Mendel’in (Güney Afrika) Portraits in Ashes projesi, Yunanistan, Kanada ve ABD’de orman yangınlarının yol açtığı yıkımı dokunaklı şekilde yakalayarak yangından harap olmuş binaların yıkıntıları içerisinde aileleri ve bireyleri betimliyor.
MANZARA
Andrius Repšys (Litvanya) tarafından, iklim değişikliğinin yol açtığı aşırı yoğun kar yağışının yaşandığı bir kış mevsimi boyunca çekilen Solar Graphic projesi, barajlar, rüzgâr türbinleri ve güneş panelleri gibi sürdürülebilir enerji kaynaklarını yukarıdan görüntüleyerek bunları grafik soyutlamalara indirgiyor. Lorenzo Poli’nin (İtalya) Life on Earth projesi, doğanın masalsı büyüsünü ve el değmemiş bir dünyanın gizemli güzelliğini birbirinden farklı bir dizi manzara aracılığıyla tasvir ediyor. Portre fotoğrafçısı Gareth Iwan Jones (Birleşik Krallık) kapanma sürecinde çalışmalarına devam edemez hale gelince lensini alacakaranlık gökyüzüne uzanan ağaç figürlerine çevirdi ve Tree başlığı altında bir dizi portre benzeri fotoğraf yarattı.
PORTFOLYO
Anna Neubauer (Avusturya), The Beauty of Humanity projesinde fotoğrafçının geleneksel klişelerden uzaklaşma arzusunun peşinden gidiyor ve bir dizi ince düşünülmüş portre ile çeşitliliğin değerini vurguluyor. Hugh Fox (Birleşik Krallık), Portfolio adlı projesinde pandemi esnasında gündelik hayatın aile ve arkadaşlarla geçen sakin anlarını yansıtıyor. Ticari ve editoryal fotoğrafçı Julian Anderson (Birleşik Krallık), çeşitli dergiler için çektiği portre, manzara ve natürmort fotoğraflardan oluşan bir seçki sunuyor.
PORTRE
George Tatakis’in (Yunanistan) Caryatis 2021 adlı projesi, Yunanistan’ın zengin tarihinde Yunan kadınlarının farklı zaman dilimlerindeki geleneksel kostümleri üzerine bir inceleme; her bir fotoğraf titizlikle araştırılmış ve kurgulanmış. Saygın foto muhabiri Adam Ferguson (Avustralya) imzalı Migrantes projesi, ABD sınırını geçmek için sırada bekleyen göçmenlerin otoportrelerinden oluşuyor. Tripoda monte edilmiş bir fotoğraf makinesi ve deklanşör kablosu kullanan Ferguson, fotoğraf öznelerini kendi yakalamak istedikleri anı seçmeye davet etti ve böylece onlara kendi görünümleri üzerinde kontrol olanağı verdi. Saygın belgesel fotoğrafçısı Brent Stirton’ın (Güney Afrika) Bushmeat Hunters projesi, geleneksel avcı resimlerini çağrıştıran şekilde kadrajlanmış, yaban hayvanı avcılarının avlarıyla birlikte çekildiği bir dizi portreden oluşuyor.
SPOR
Ünlü spor fotoğrafçısı Adam Pretty’nin (Avustralya) Olimpiyatlardaki drama ve heyecanı yakalayan Tokyo Twenty Twenty One projesi, atletlerin gücünü ve hünerlerini ortaya koyuyor. Ricardo Teles’in (Brezilya) Kuarup projesi, Brezilya’nın Xingu yerlilerinin ölüleri onurlandırmak üzere gerçekleştirdikleri ve Huka-huka adlı bir dövüş sanatını da içinde barındıran bir ritüelini belgeliyor. Roman Vondrouš’un (Czech Republic) Loyal Fans projesi, Bohemians Prague 1905 futbol kulübünün pandemi kısıtlamalarından yılmayıp maçları duvarın üzerinden izlemek için kendi merdivenlerini getiren taraftarlarının azmini ve bağlılığını gözler önüne seriyor.
NATÜRMORT
From Nigeria to Nässjö başlıklı fotoğraf serisinde Cletus Nelson Nwadike (İsveç), gelip ailesiyle tanışması için vize alamayan müteveffa annesinin yasını tutmanın bir yolu olarak kendisine bir şekilde evini hatırlatan nesneleri kar üzerinde fotoğraflıyor. Constellation başlıklı projede Haruna Ogata (Japonya) & Jean-Etienne Portail (Fransa), renkli soyut heykeller yaratıp daha sonra bu heykelleri bir dizi zarif grafik kompozisyon şeklinde fotoğrafladılar. Alessandro Gandolfi’nin (İtalya) Concordia projesi, 2012’de 32 kişinin hayatına mal olan bir kazada batan Costa Concordia adlı yolcu gemisinin enkazından kurtarılan bir dizi eşyaya odaklanıyor.
VAHŞİ HAYAT & DOĞA
Milan Radisics (Macaristan) imzalı The Fox’s Tale projesi, fotoğrafçının hemen hemen her gecesini arka bahçesini ziyaret eden bir yavru tilkiyi fotoğraflayarak geçirdiği sekiz aylık bir süreçteki gözlemlerini ortaya koyuyor. Oana Baković’in (Romania) Absolute Beginner projesi, fotoğrafçının yaşadığı bölgedeki floranın muazzam çeşitliliğini ve güzelliğini ele alan bir dizi fotoğraftan oluşuyor. Foto muhabir ve 2019 Yılın Fotoğrafçısı Ödülü sahibi Federico Borella (İtalya), Exotic Appetite – Inside the Italian Exotic Animal Trade adlı projesinde canlı egzotik hayvanların sergilendiği ve büyük kârlar karşılığında satıldığı egzotik hayvan ticareti gibi pek bilinmeyen bir alana göz atıyor.
Profesyonel yarışmada finalist olan ve kısa listeye giren fotoğrafçıların çalışmalarını değerlendiren jüri üyeleri: Rahaab Allana, Küratör ve Yayıncı, Alkazi Foundation for the Arts, Yeni Delhi; Ângela Ferreira, sanatçı, bağımsız fotoğraf küratörü ve Escola de Belas Artes Universidade Federal do Rio de Janeiro Brazil’de doktora sonrası araştırma görevlisi; Deborah Klochko, San Diego ABD’de bulunan Museum of Photographic Arts’ın İdari Direktörü ve Baş Küratörü; Richmond Orlando Mensah, Ghana’da yayınlanan Manju Journal’ın Kurucusu ve Kreatif Direktörü; ve Mike Trow, Bağımsız Küratör ve Fotoğraf Editörü, Jüri Başkanı.
Jüri adına değerlendirmelerde bulunan Jüri Başkanı Mike Trow, şunları söyledi: “2022 Sony Dünya Fotoğrafçılık Ödülleri’nin finalistleri ve kısa listesi her zamanki gibi çeşitlilik içeriyor, zorlu bir mücadeleyi ortaya koyuyor. Profesyonel yarışmadaki eserlerin standardı derinliği ve çeşitliliğiyle beni şaşırttı. Zaman zaman hepimiz pandeminin dünyanın kendini kapadığı anlamına geldiğini hissetmiş olabiliriz ama bu projeleri gözden geçirince söz konusu bakış açısının ne kadar gerçekten uzak olduğu aşikâr: Dünyanın dört bir yanından bu kadar çok çalışmayı görebilme şansına sahip olmak hem insanın ayaklarının yere basmasını sağlıyor hem de enerji veriyor. Kritik insani, çevresel ve duygusal konuları öne çıkararak fotoğrafın dünyamızı yorumlamadaki önemini ortaya koyarken bir yandan da Spor, Yaratıcılık ve Manzara gibi çok çeşitli kategorileri de kapsaması, bu yarışmaya büyük bir heyecan katıyor. İnsanın bu fotoğraflara bakması ve onları açık ve dürüst biçimde okuyabilmek için kendini zorlaması bir ayrıcalık; böylesine düşünceli, akademik ve küresel bir jüri ile fotoğrafçılığın hayatî önemini ve gücünü vurgulamaya devam etme misyonumuzda başarılı olduğumuzu umuyorum.”
2022 Sony Dünya Fotoğrafçılık Ödülleri’nin Öğrenci Yarışması, Gençlik Yarışması, Açık Yarışma ve Profesyonel Yarışma dallarındaki tüm kazananların listesi 12 Nisan 2022’de açıklanacak ve kazanan fotoğraflar, Londra’daki Somerset House’ta (13 Nisan-2 Mayıs 2022) düzenlenecek sergide yer alacak.